weer_ico
16° 
»
UIT+Cultuur
drenthejournaal.nl
03-10-2014 21:30
De sfeer van de jaren 80. Bakken vol met singles. Mega mix, soul en disco. The 80’s Dance Classics Party laat dit gevoel herl...
03-10-2014 21:30
Vrijdag 3 oktober a.s. : High Fever organiseert wederom een 80's Dance Classics Party in de Plaza Mexicana in de Bonte Wever te...
04-10-2014 20:30
Een avond met twee van de beste Singer Songwiters van Nederland; Douwe Bob en Krystl. Douwe Bob, geboren als Douwe Bob Post...
07-10-2014 19:15
Onder deskundige leiding van onze dirigente Diana Mols wordt door de jeugd (de Opmaat) gerepeteerd van 18:30 uur tot 19:15 uur....
07-11-2014 20:00
De Drentse humor is een van de mooiste van ons land. Nergens klinkt het dialect sappiger en nergens kan men de humor zo beelde...
29-11-2014 11:00
Een sfeervolle kerstfair op unieke locatie. Op zaterdag 29 en zondag 30 november organiseert De Oude Tijd Servies uit Donderen...
TestRitten

Skoda Octavia Combi: Skoda Octavia Combi

Geplaatst op donderdag 23 mei 2013 13:51
0 reacties
0
  • - Foto: Eigen foto

Waar ruimtewagens een tijdje terug het terrein waren voor zakelijke rijders met een familie, lijkt hun belangstelling op het ogenblik verschoven naar de meer traditionele stationwagons. Skoda sluit met de nieuwe Octavia Combi in het rijtje aan.

Zoals altijd maakt Skoda voor de Octavia (sinds 1996) gebruik van de vertrouwde basis van de Volkswagen Golf. Omdat deze Duitse middenklasser op een compleet nieuwe bodemgroep staat, maakt ook de Octavia de nodige vernieuwingen door. Het zogenaamde MQB-platform is uiterst modulair en heeft als belangrijke eigenschappen het fors lagere gewicht. Bij de Octavia spreken we dan over een 100 kg ten opzichte van de vorige, tweede generatie.

Onvoorstelbaar
Onlangs is de hatchback in de showroom aangeschoven en is het wachten tot juni voordat de ruim bemeten Combi de gelederen komt versterken. En ruim bemeten is deze nieuweling beslist. Sterker nog, als we kijken naar de concurrenten in de middenklasse, dan kan niemand de Skoda qua bagagevolume evenaren. Achter de behoorlijk brede en diep uitsneden achterklep is minimaal 610 liter voor handen. Dat kan uitermate snel worden uitgebreid door in de bagageruimte aan twee hendels op de flanken te trekken. Het neerklappen van de twee delen van de bank gaat dan helemaal vanzelf. De ruimte groeit naar een haast onvoorstelbare 1.740 liter waarmee de Octavia zelfs grotere stationwagons probleemloos overtreft. Ook dan zijn de mogelijkheid nog niet allemaal genoemd. De rugleuning van de passagiersstoel kan voor over en daarmee groeit de interne laadlengte tot maar liefst drie meter. De bagagevloer heeft een dubbele bodem waaronder bijvoorbeeld de dwarsstangen van de dakdragers kunnen worden opgeborgen. Ook kan de vloer op andere manieren wordt gemanipuleerd om schuivende bagagestukken te vergrendelen.

Trendvolger
Maar de Skoda Octavia Combi is niet alleen genereus voor de bagage. Ook vijf volwassenen hebben er volop plek. Voorin wordt genoeg ruimte geboden, maar het is vooral de enorme beenruimte op de achterbank die overtuigend werkt. Skoda biedt allerhande afwerkingsniveaus. De inrichting is correct en zakelijk met bijvoorbeeld zachte materialen voor het dashboard, maar juist wat hardere kunststoffen voor de deurpanelen. Gezien de prijsstelling is dat beslist geen schande. Zaken als Alcantara en leer zijn natuurlijk mogelijk evenals fraaie sierstrips met houtopdruk. Het tilt de Octavia naar een hoog niveau. Er zijn volop opbergvakken en bekerhouders aangebracht en een aardigheid betreft ook de ijskrabber in het tankklepje, handig bedacht! Op het gebied van elektronische en elektrische voorzieningen volgt Skoda met de nieuwe Octavia de trend. Een uitgebreid navigatiesysteem, elektrisch bediende achterklep, elektrisch geregeld dempersysteem alsmede een op de akoestiek van de auto afgestemde premium audiosysteem zijn slechts enkele voorbeelden.

Haldex
Motorisch loopt de Octavia Combi in de pas met de hatchback. TSI benzinemotoren zijn er met 1,2 via 1,4 tot 1,8 liter inhoud met vermogens van 105 via 140 tot 180 pk. De minst vermogende voldoet in ons vlakke land al voldoende, maar de 1,4 liter lijkt het meest uitgebalanceerd. Diesels zullen in eerste instantie het best worden verkocht. Niet de 2.0 liter TDI, maar de 1,6 liter in de Greenline uitvoering die met een CO2-uitstoot van 87 g/km tot en met 31 december in aanmerking komt voor BPM-vrijstelling en 14 procent bijtelling. Daarnaast verwacht de importeur bij de benzinemotoren de meeste belangstelling voor de 1.4 TSI.
Een specifieke mogelijkheid voor de Combi is vierwielaandrijving waarbij gebruik gemaakt wordt van de vijfde generatie Haldex koppeling. Ook daarmee wordt gewicht bespaard. De werking is helemaal automatisch. In het systeem is een elektronisch differentieelslot opgenomen voor zware omstandigheden. Een korte kennismaking met de 1.6 TDI 4x4 leert dat de Skoda met deze voorziening op een onverharde ondergrond net wat verder komt, maar we moeten realistisch zijn en concluderen dat de verkoopaantallen in Nederland zeer bescheiden zullen zijn.

Prijzen
Rijden doet de Octavia Combi uitstekend. De relatief lange wielbasis verschaft de auto veel comfort. De motoren doen stil hun werk en de stoelen bieden een prima zit. Typisch een no-nonsense model dat met de juiste keuze van buitenkleur en interieur uitermate gedistingeerd overkomt. Tijdloos, zakelijk meer dan correct, maar vooral erg bruikbaar en multifunctioneel inzetbaar. De prijzen van de nieuwe Octavia Combi starten bij 20.770 euro voor de 1.2 TSI.

Kort samengevat


-Onlangs is de hatchback in de showroom aangeschoven en is het wachten tot juni voordat de ruim bemeten Skoda Octavia Combi de gelederen komt versterken.


-De Skoda Octavia Combi is niet alleen genereus voor de bagage, ook vijf volwassenen hebben er volop plek.


-Motorisch loopt de Skoda Octavia Combi in de pas met de hatchback.

‹‹ Terug
Delen op: delen op facebook delen op google plus
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.